Brev:
Sover og spiser meget lidt
16. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Sover og spiser meget lidt
Hej Helen
For 10½ måned siden blev vi mor til en lille fantastisk dreng, som er vores første barn. Gustav kom til verden ved kejsersnit, da han ikke havde vendt sig med hovedet ned af. Han vejede 2860 gr. og var 49 cm. I hans første 4 måneder led han af kolik og vi var derfor ekstra opmærksom på at give ham tryghed. Vi har fra starten givet ham rutiner og slavisk fulgt et slags skema, da vi ved at rutiner er lig med tryghed.
Gustav er netop startet i vuggestue for 14 dage siden og det har været en sand fornøjelse lige fra starten. Han er meget glad for at komme i institution og gensynsglæden er også stor, når man henter ham 5-6 timer senere. Gustav er en meget glad og charmerende dreng, hvilket vi også får at vide overalt. Han er ikke den der græder eller klynker og hans nysgerrighed er helt i top.
Som sundhedsplejerskerne beskriver ham er han en energisk og meget nysgerrig dreng som stortrives. Han er dreng med stort ”d” og han kravler rundt og piller ved alt. Han bruger vores spisebordsstole som gå-vogn og skubber dem rundt, mens balancenerven kommer på prøve konstant.
Selvom alt umiddelbart lyder som det mest fantastiske, har vi 2 problemer med Gustav.
1) Han sover ikke meget og er utrolig svær at lægge om aften. Vi bruger 1-1½ time om aften på at få ham til at sove. Der er dage hvor det tager længere tid, men der er meget få dage hvor det gøre på under en time. Vi hygger ½ time inden sengetid med bog, sang og hygge for at få kørt ham helt ned. Efter vælling i flaske og tandbørstning er det så godnat og vi lægger ham ind i hans seng, som står for enden af vores. Her lægger han så med en sut i munden og én i hver hånd og hygger. Men i løbet af få minutter begynder han at mosle rundt i sengen og skal op og stå.
Vi lægger ham ned igen og siger ”Godnat Gustav nu skal du sove” dette kan vi gøre 20-30 gange. Vi kan ikke forlade værelset, da han straks begynde at græde, så vi har valgt at blive indtil han sover. Vi giver ham ingen opmærksomhed, men læser i en bog eller lign. for at ignorere ham. Vi afbryder kun ”læsningen”, når vi skal lægge ham ned igen.
Når han så endelig sover, så vågner han i løbet af et par timer og skal lige drikke en halv flaske vand, før han sover videre. Han vågner mellem 4-8 gange i løbet af natten, hvor han skal havde hjælp til at sove. Som regel klokken 2, bliver vi nødt til at lave en flaske med varm mælk, da han ellers ikke falder i søvn igen. Ved 5:30-6:30 tiden vågner han og vil ikke sove mere. Så kommer han som regel over i vores seng og hygger i en ½ times tid.
2) Vores andet problem hænger med største sandsynlighed sammen med det første. Gustav er på ingen måder interesseret i mad eller drikke. Selv fra vuggestuens side, siger de at han er meget svær at få til at spise eller drikke. Alt hvad der hedder skemad, mos eller lign. har ingen interesse mere. Han vil selv!
Dette er på en måde godt, da vi så ikke skal stå og lave 2 forskellige retter, men kun én til os alle. Vores aftensmad er tilrettelagt sådan, at maden altid kan spises med fingrene fra Gustavs side. Vi gemmer også resterne til frokost, så det bliver mere interessant og varieret.
Vi har flyttet hans plads fra bordenden (Så man ikke troner den, som en konge) så han nu sidder med til bord overfor for far og ved siden af mor. Vi forsøger så vidt muligt at lade ham spise selv og igen, som med aftenritualet, så ignorere vi ham lidt, da det ellers ender med en fest fra hans side af. Han er ikke kræsen, men interessen for maden forsvinder, når man har spist en 4-5 mundfulde. Når han herefter begynder at brokke sig, så sætter vi ham ned på gulvet, for at indikere at han er færdig, men vi ikke er. Som regel kravler han hen til én af vores stole og rejser sig op. Mens han så står der kan vi godt få yderligere 5-6 mundfulde i ham.
Jeg vil prøve at skitsere en gennemsnitlig dag for Gustav:
Kl. 06:30 vågner og kommer op i vores seng.
Kl. 7:00-8:00 Morgenmad, som består af havregrød med banan og sveskemos. Mælk i en kop. Spiser max. 5 skefulde og får herefter en ½ bolle med smør, som hans hapser 1-2 bidder af.
Kl. 10:00 Formiddagslur i ca. 1½ time.
Kl. 12:00 Frokost. Rugbrødshapsere med leverpostej, sildepostej, makrelsalat, rester fra aftensmaden og frugt og ostehapsere. Mælk i kop. Spiser næsten kun frugten.
Kl. 14:00-15:00 Eftermiddagslur i ca. ¾-1 time.
Kl. 16:00 Frugt, kiks eller bolle med smør. Mælk i kop. Spiser ok af frugten, hvilket er lig med næsten en hel pærer.
Kl. 18:00 Aftensmad. Frikadeller, kartofler, pølser og lign. Han spiser lidt mere ind til frokost, omkring det der svarer til en hel frikadelle. Mælk i kop.
Kl. 19:30 Aftenhygge i ½ time med 180 ml. majsvælling.
Kl. 20:30-21:00 Sover.
Dagen igennem bliver han tilbudt vand i en flaske, men han drikker meget lidt.
Gustav vejer nu 8,6 kg og er 74 cm. lang. Så han er ikke den ”store dreng i klassen”
Vi ved godt at Gustav er kommet i ”jeg bestemmer” alderen. Men han har altid været dårlig til at sove og spise. Vi har indtil nu forsøgt at skubbe det væk og undskylde med at han er ved at få tænder, vi er lige flyttet i hus, han havde kolik som lille, han er født ved kejsersnit, han er overtræt, han er ”mor-syg” osv. osv.
Men faktum er at han ikke virker til at lade sig påvirke af nogen af ovenstående ting og vi er nu nået til det punkt hvor det absolut ikke er sjovt at få 4-5 timers søvn om natten.
Vi håber du har nogen ideer, da vi efterhånden er løbet tør…
Mange trætte hilsner fra
Katrine og Micki